![]() |
PROGRAM SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW I KIEROWNIKÓW
PLACÓWEK SŁUŻBY ZDROWIA - LEKARZY
- PIELĘGNIAREK - KADRY ZARZĄDZAJĄCEJ „MODEL SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ Z PACJENTAMI” ( w oparciu o język ciała i NLP ) I.Perspektywa wzrostu konkurencyjności w opiece nad pacjentem wypływa z rozwiązań unijnych oraz rozwoju niepublicznych form lecznictwa w kraju. Badania opinii pacjentów coraz częstsze w Polsce, potwierdzają krytyczny stan sprawowania opieki i lecznictwa oferowanego przez placówki medyczne. Aktualna sytuacja skutkuje licznymi procesami z tytułu odpowiedzialności za przebieg leczenia i błędy popełniane w sztuce lekarskiej. Pacjenci odsuwają się od medycyny. Rezygnują bądź ograniczają wizyty w placówkach służby zdrowia. Korzystają z szeroko reklamowanych w mediach środków farmakologicznych dostępnych bez recepty czy konsultacji z lekarzem. Poszukują alternatywnych form wspierania zdrowia oferowanych w bogato i wszechstronnie rozwijających się placówkach usług paramedycznych.
Walka o pacjenta – jego zdrowie i finanse, może toczyć się tylko na jednej płaszczyźnie : sprawnej komunikacji z pacjentem opartej na wysokiej jakości i skuteczności usług.
Pacjent oczekuje zrozumienia, zaufania, szacunku i wsparcia w każdym etapie leczenia i stadium choroby. Chce być traktowany podmiotowo, leczony holistycznie.
Błędy utożsamiania osobowości pacjenta z kategorią jednostki chorobowej i tzw. „leczenie lokalne” są systemowo korygowane w medycynie zachodniej. Zarówno w nauczaniu studentów wyższych szkół medycznych, jak i w praktyce zawodowej pracowników służby zdrowia ( lekarzy, pielęgniarek i kadry kierowniczej ). Odpowiednie szkolenia i kursy dają wiedzę i umiejętności wypracowania wzajemnie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych z pacjentami.
Proponowane przez nas szkolenie zakłada wzbogacenie umiejętności sprawnego i skutecznego komunikowania się z pacjentem, z wykorzystaniem komunikacji niewerbalnej i neurolingwistycznego programowania.
II.Celem szkolenia jest poznanie chorego – diagnozowanie, często skrywanych, stanów emocjonalnych i kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania, przezwyciężanie barier w komunikacji oraz budowanie długofalowego porozumienia – z wykorzystaniem empatii, troski o pacjenta i jego współuczestnictwa w procesie leczenia. III. Program szkolenia: - modelowany w zależności od grupy odbiorców: lekarzy, pielęgniarek czy też kadry zarządzającej w placówkach służby zdrowia. 1. Przedstawienie celu i zakresu szkolenia. Autoprezentacja 2. Nawiązanie kontaktu z pacjentem. Sztuka budowania dialogu: - style prowadzenia - etapy rozmowy z pacjentem - strategia kształtowania zaufania - udzielanie wsparcia z wykorzystaniem empatii. 3. Błyskawiczna analiza stanów emocjonalnych pacjenta - odczytywanie sygnałów niewerbalnych - redukcja sygnalizowanych barier w komunikacji - wzbogacanie dialogu w oparciu o komunikację niewerbalną. Ćwiczenia. 4. Model współpracy z pacjentem: konsultant – klient - aktywne słuchanie - metoda 6 kroków we wspólnym rozwiązywaniu problemów - 3 poziomy w NLP, a pogłębione zrozumienie pacjenta - 12 blokad komunikacji interpersonalnej – praktyczne sposoby ich korekty - postawa otwartości i samootwarcia - idealne relacje z pacjentem – strategia wspólnych korzyści. 5. Trudności w kontaktach interpersonalnych – program naprawczy - problem otwarcia, a budowanie zaufania - odrzucenie empatii i regresywne zachowania pacjenta - przejawy agresji i złości pacjenta – wykorzystanie asertywności - konflikt z pacjentem, a sposoby jego przezwyciężania. 6. Finalizacja spotkania z pacjentem. - świadomość obopólnych korzyści - „wspólna sprawa” - niepomyślna diagnoza - „pacjent wobec prawdy” - kształtowanie długofalowej współpracy - „świat pacjenta poza gabinetem” - wsparcie duchowe 7. Podsumowanie szkolenia IV.Realizacja szkolenia: 1 lub 2 dni szkoleniowe Przedłużenie czasu trwania szkolenia do dwóch dni zajęć pozwala na wzbogacenie przedmiotu kursu o większą ilość ćwiczeń, w wydłużonym czasie ich trwania. To owocuje efektywnym utrwaleniem wiedzy, bardziej skutecznym wykorzystaniem nabytych umiejętności w okresie długofalowym praktyki zawodowej.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymują stosowne dyplomy. V.Korzyści z udziału w szkoleniu: 1. Uczestnik kursu efektywniej komunikuje się z pacjentem - diagnozuje stan emocjonalny pacjenta - uzyskuje więcej istotnych informacji w toku wywiadu - cieszy się większym zaufaniem pacjenta - ogranicza negatywne aspekty komunikacji 2. Potrafi lepiej zrozumieć pacjenta - wnika w jego styl myślenia - buduje szacunek i wzmacnia nadzieję pacjenta - wzmaga chęć pacjenta realizacji zaleceń i jego życiowy optymizm - widzi pacjenta całościowo (w różnych aspektach jego osobowości i sytuacji życiowych) i traktuje podmiotowo. 3. Zmierza do kształtowania idealnych relacji z pacjentem - skutecznie rozwiązuje konflikty z pacjentem - podtrzymuje nadzieję i długofalowe relacje - pacjent utrzymuje więź z lekarzem, jest szczery i otwarty - pacjent redukuje opór wobec zaleceń i terapii, łatwiej znosi pogorszenie stanu zdrowia - wzmacnia wiarę w umiejętności lekarza (pielęgniarki) - zmniejsza skłonność do wynajdowania błędów w leczeniu, redukuje potrzebę zmiany placówki czy osoby prowadzącej (wspierającej) proces leczenia - częściej wyraża optymizm i zadowolenie z wizyt. |