![]() |
"Wzmocnienie więzi rodzice-szkoła"
- program wsparcia szkoły przez rodziców uczniów kształcących się w niej.
Obserwowany w kręgu wychowawczym, jakim są rodzice uczniów szkoły, spadek aktywności i zaangażowania w życie szkoły, jest zjawiskiem powszechnym i nasilającym się. Wygaszanie działań społecznych, widoczna niechęć ze strony rodziców do poświęcania wolnego czasu w pracy na rzecz szkoły, znajduje uzasadnienie i potwierdzenie w analizach socjalno - psychologicznych. Problem wymaga natychmiastowego rozwiązania przez Dyrekcję i Grono Pedagogiczne szkoły. Skuteczny program wychowawczy opiera się na współdziałaniu trzech kręgów społecznych: nauczycieli, rodziców i uczniów. Wyłamanie się jednego z tych ogniw (tu: rodziców), może uczynić cały system wychowania młodych ludzi – niesprawnym. W efekcie nawet brak spójności tych ogniw, skutkuje m.in. spadkiem autorytetu nauczycieli, niechęcią uczniów do poddania się wymogom procesu dydaktyczno – wychowawczego (rosnąca absencja, pogorszenie się wyników w nauce, traktowanie szkoły jako "zła koniecznego"), wzrostem dystansu rodziców do szkoły i wyników kształcenia ich dzieci. Długofalowo zauważamy ucieczkę młodych ludzi od wartości i norm moralnych, rosnącą skłonność do wyrażania agresji, a nawet zachowania dewiacyjne i patologiczne. W miejsce uznania dla wiedzy i doświadczenia dorosłych, pojawia się orientacja na rówieśników. Program który Państwu oferujemy, ma na celu wzmocnienie więzi między trzema ogniwami – tu kierowany jest do rodziców. Proponujemy wdrożenie programu, w trakcie spotkań z rodzicami w szkole, w terminach wynikających z organizacji roku szkolnego (ustalenia Dyrekcji i Rady Pedagogicznej w tym zakresie). Program zajęć: 1.Uświadomienie roli rodziców i opiekunów dzieci w procesie wychowawczym - kreowanie świata wartości, norm i ideałów, - rola społeczna rodzica : wzorce i negatywy, - zapobieganie uzależnieniom i patologiom wśród dzieci i młodzieży poprzez budowanie celów, - kontakt rodzica z dzieckiem a czas wolny 2.Proces kształcenia ucznia z perspektywy rodzica - wsparcie i motywacja uczenia się dziecka - uważność i troska o pracę własną ucznia w domu - sondowanie wyników szkolnych i życia społecznego szkoły 3.Relacja: rodzice-nauczyciele i dyrekcja szkoły - znaczenie wspólnego celu: wychowania i wykształcenia dziecka - społeczna rola nauczyciela i jej postrzeganie przez rodziców - dziecko i związki w domu i w szkole – różnice 4.Omówienie celu, prezentacja i wypełnienie przez rodziców ankiety: "Moje dziecko – moja szkoła" 5.Zebranie ankiet, podsumowanie spotkania. Orientacyjny czas trwania zajęć dla rodziców: ok. 60-80 minut. Optymalna grupa uczestników zajęć: rodzice uczniów z klas jednakowego poziomu (np. III klasa). Kluczowym elementem zajęć jest autorska ankieta "Moje dziecko-moja szkoła". Jej zakres i posób prezentacji zagadnień, zmotywują rodziców do aktywnego włączenia się w życie szkoły, skłonią do refleksji nad postawą dziecka w relacjach szkolnych i domowych, urealnią zrozumienie przez rodziców potrzeb i trudności w funkcjonowaniu szkoły i pedagogów, przyczynią się do integracji środowisk we wspólnym przedsięwzięciu wychowawczym. Kolejny etap programu, to opracowanie i prezentacja wyników ankiety, dla dyrekcji i grona pedagogicznego. Ankieta jest anonimowa lecz przy zakończeniu jej wypełniania przez rodziców, pozostawimy otwartą możliwość jej podpisania. Większa ilość podpisów w grupie uczestników zajęć, może sygnalizować skłonność czy potrzebę – jasnego i szczerego mówienia o sprawach szkoły, zaangażowania w jej działalność. Wyniki ankiet będą źródłem wiedzy dla dyrekcji i pedagogów oraz bez wątpienia przyczynią się do usprawnienia relacji: rodzice-szkoła. Wskażą problemy do rozstrzygnięcia, a także źródła i formy zakłóceń relacji. Uprzejmie prosimy o zgłoszenie na nasz adres, dostępnych dla Państwa terminów spotkań z rodzicami. |