![]() |
Zachowania agresywne i przemoc w szkole.
Program przeciwdziałania. Rzeczywistość szkolna obnaża coraz częstsze i groźniejsze w skutkach formy przejawiania agresji oraz stosowania przemocy w środowisku uczniowskim. Badania socjologiczne potwierdzają narastanie zachowań agresywnych oraz obniżenie progu tolerancji wobec postaw tzw. „małej agresji”, uznawanych za nieszkodliwe społecznie. Pozycja ofiary, rezygnacja, zobojętnienie kreują falę przemocy. Brak skutecznych programów wychowawczych i trwałego pomostu w relacjach: rodzice - nauczyciele - media, sprzyja patologii zachowań dzieci i młodzieży. Sankcje prawne - skodyfikowana ostatnio odpowiedzialność karna za stosowanie mobbingu czy molestowania – są słabo egzekwowane w środowisku szkolnym i w odniesieniu do grup rówieśniczych. Podobnie jest z mobbningiem (tzw. „falą szkolną”). Potrzebą chwili staje się zbudowanie i wdrożenie spójnego programu profilaktycznego - przeciwdziałania agresji i zapobieganiu przemocy - obejmującego swoim zakresem rodziców - szkołę - media. Oferowane przez nas szkolenie ma na celu: rozpoznanie problemu aspołecznego zachowań w szkole - wskazanie strategii i środków zaradczych w walce z agresją i przemocą w szkole. Program szkolenia zawiera propozycje praktycznych rozwiązań, możliwych do zastosowania przez nauczycieli w środowisku szkolnym, w oparciu o ich wiedzę i nabyte w ramach kursu umiejętności. Sukces w realizacji programu, wymaga wsparcia, zaangażowania i zdecydowania w działaniach ze strony rodziców i opiekunów uczniów. Realizacja szkolenia: 1 dzień szkoleniowy w siedzibie szkoły. Optymalna grupa uczestników kursu: 14 -16 osób. Prowadzący: mgr Zbigniew Kocik – socjolog, kulturoznawca, dyrektor i trener w Instytucie NAO, ekspert z zakresu komunikacji społecznej, z wieloletnią praktyką w różnych formach edukacji i w szkolnictwie. Program szkolenia: 1. Wprowadzenie – przedstawienie celu i zakresu szkolenia 2. Konformizm i dewiacja – odpowiedzi ucznia na reguły życia szkolnego i stawiane wymogi: a) typologia dewiacji wg. R. K. Mertona; - innowacja, - sytualizm, - rezygnacja, - bunt, b) działania a reguły społeczne w środowisku szkolnym. 3. Przejawy agresji i przemocy w szkole – diagnoza; - agresja werbalna i fizyczna, - kontekst życia rodzinnego i wpływ mediów, - uczeń poza szkołą (grupy rówieśnicze). 4. Postawy wobec agresji i przemocy; - efekt ofiary, sprawcy i świadka, - pozycja i rola nauczyciela, - pułapki społeczne a zachowania patologiczne, - test socjometryczny. 5.Komunikacja społeczna – wzory relacji: uczeń – nauczyciel; a) samoocena ucznia i stosowanie sankcji, b) budowanie dialogu; - werbalne obniżanie poziomu agresji, - współpraca i rozwiązywanie konfliktów, - pobudzanie odpowiedzialności, c) odczytywanie stanów emocjonalnych w oparciu o komunikację niewerbalną: - interpretacja „mowy ciała”, - budowanie synchronii interakcyjnej, - uzyskiwanie „sprzężenia zwrotnego”, - łagodzenie agresji i pozasłowne wywieranie wpływu. 6.Asertywne reakcje na gniew, złość, agresję; twórcze spożytkowanie napięć emocjonalnych. 7.Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole a) kontrolowane wyrażanie emocji, b) redukowanie poziomu stresu, c) kształtowanie więzi i poczucia przynależności do grupy wewnętrznej, d) konsolidacja wpływu wychowawczego: rodzice + nauczyciel, e) zapobieganie przemocy na poziomie - jednostki, - klasy, - szkoły. 8.Podsumowanie szkolenia. |